15 травня 2020 р.

ІГРИ МОЇХ БАБУСЬ ТА ДІДУСІВ


Веселі рухливі ігри - це наше дитинство, дитинство наших батьків, наших бабусь і дідусів.
 Хто не знає улюблених квача,кобли,хустинки,зіпсованого телефона? Хто їх придумав? Коли вони виникли? Відповідь на це питання тільки одна: вони створені народом, так само як пісні, казки.
 Народні ігри мають багатовікову історію, вони збереглися і дійшли до наших днів з глибокої старовини, передавалися з покоління в покоління, вбираючи в себе кращі місцеві традиції. Збираються хлопчики й дівчатка ввечері на вулиці так само, як 100 років тому бігають, грають в догонялки, піжмурки, змагаються в силі, спритності, швидкості. Взимку катаються з гір, грають в сніжки, будують фортеці.
На жаль, багато ігор наших бабусь і дідусів (пальники, гилка, камінчики, пекар, бабки, чижик і інші) втратили популярність або зовсім забуті.

 Особливою популярністю у сучасних дітей користуються комп'ютерні ігри. які приносять більше шкоди, ніж користі, незважаючи хлопці бажають навчитися грати в ігри їх батьків і бабусь.
От цікаво: які ігри були у ваших бабусі і дідуся? Виявляється, такі ж як і у нас! «Їстівне - неїстівне», «Зіпсований телефон» або «Глухі телефончики», «Дочки-матері». А ще грали в «Ланцюги ковані», «Класики», «Лапті», «Пароль» «Козаки-розбійники», «скакалки» і багато інших цікавих ігри.
 «Зіпсований телефон» гра, яку багато хто з дорослих людей і донині згадує навіть у розмовах про серйозні бізнесові справи.
 Діти сідали в рядок і одне одному переказували пошепки, якнаймога тихіше, якесь слово чи навіть речення. Кожний наступний чув щось інше-своє, і часто до останнього доходило аж ніяк не те, що казав перший.
«Їстівне-неїстівне» гра, коли гравцям по черзі кидали м’яча, одночасно вигукуючи якесь слово. Якщо називали щось їстівне, потрібно було ловити м’яч. Якщо ні – відбивати. Той, хто схибив, займав місце того, хто веде. Останній вдавався до хитрощів, приміром, міг вигукнути поспіль декілька назв фруктів, а останньою – назву чогось неїстівного. Зазвичай з того, хто помилився і «з’їв» лопату чи пістолет, потім довго кепкували.
Гру "Струмочок"   знали ще наші бабусі і дідусі.
Діти стають парами один за одним, взявшись за руки і піднявши їх вгору. Ведучий проходить під піднятими руками і вибирає когось собі в пару. Вони разом доходять до кінця струмочка і встають ззаду. Залишившись без пари гравець стає ведучим.
«Кобла» - збирається десять-двадцять хлопців. Із них одного вибирають хазяїном, а інші діляться на дві групи. Одна група зветься "коблою", а друга - "хортами". Хортів накривають одежиною, а кобли ховаються. Під час хованки хазяїн слідкує, щоб хорти не дивились, і приказує:
Кобло, кобло, Ховайся добре.
Пущу хорта,  Піймаю чорта.
Коли кобли поховаються, то хорти вибираються з-під одежі і йдуть їх шукати. Кого першого знайдуть, той стає за хазяїна, хорти - на місце коблів, а кобли - на місце хортів, і гра продовжується.
«Вовк і кози» старший креслить дві лінії на відстані півметра одна від одної. Це рів, де причаївся "вовк". Решта дітей - "кози". Кози стрибають через рів, а вовк хоче їх впіймати. Як спіймає кількох, вибирають іншого вовка і знову починають стрибати.
У « Палички» грає необмежена кількість хлопців. Настружать стільки однакових паличок, скільки хлопців, а одну з них роблять довшу. Ці палички хлопці тягнуть - хто витягне довшу, той жмуриться. Він лягає і заплющує очі, а всі інші хлопці ховаються. Коли поховаються, тоді той, котрий жмуриться, бере дві палички, одну кладе додолу, а другу - навхрест і йде шукати хлопців. Коли котрогось знайде, то біжить до паличок, бере верхню і каже: "Паличка йшла та й Івана знайшла". Садить його біля паличок, а сам іде шукати інших. При цьому він стежить, щоб хтось не побіг до паличок і не визволив спійманого. Якщо хтось із хлопців, котрі ховаються, підбіжить до паличок, візьме якусь з них у руки і скаже: "Паличка-виручалочка", то цим він усіх визволить і на цьому гра закінчується.
  Дізнавайтеся у своїх бабусь і дідусів, в які ігри грали вони і можливо згодом, ваші діти, онуки спитають «Дідусю або бабусю, а в які ви грали ігри в своє дитинство?.»
 Більше інформації по темі зможете черпати в бібліотеці з книг:
" Українські народні дитячі ігри як засіб виховання» Володимира Братуся, «Народознавство України», «Народна гра» після карантину.



Немає коментарів:

Дописати коментар